BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 22 March 2011

cinta atau persahabatan

YO! hehe,,eh..eh ,,assalamualaikum,

hah, teman nak cite hari ni pasal tajuk ''Cinta atau Persahabatan'' jeng..jeng..jeng

korang rase? jom kita check out satu kisah dalam cerpen cerita sebuah cinta karya sha ibrahim

ada 4 orang sahabat, 3lelaki dan seorang perempuan, si girl ni name dia ape ek, ok kite bagi lah ,Amira, Amira ni hidup dia dah tak lama, dia ada barah otak, 3orang sahabat die lagi, Sam,Joe, dan Din.

Amira dan Din ni memang saling suka tapi malu nak berbicara, maklumlah kawan rapat, takut kalau sorang tolak t hubungan dieorang makin hambar..

jadi Din ni nak jeoluskan lah Amira, nak test la an, die couple dengan Nadia, seorang girl yang hot.

dia jangkakan Amira ni akan cemburu tapi Amira buat donno je.

masuk pulak bab kawan die yang Sam. Sam ni perlukan duit untuk operation adik dia kat kampung, jadi dia nak race dengan geng gengster la. hadiah dia lumayan. So dia mintaklah Amira tolong serviskan moto die. And Of cozly, Amira tak nak.

''Kau ni memang tak boleh tolong aku ek mira?'' tanya Sam sambil memandang tajam sahabatnya itu.

"Yup! soRRY, aku memang tak boleh tolong kau!" Amira bersuara kuat.

"OK, rupa-rupanya 3tahun kita dah kawan ,kau langsung tak sayang aku,"

"Sebab aku sayang kau la aku tak nak tolong kau. Kau taw tak? kau race dengan geng tu? bahaya!"

"Argh! kau tak payah nak berdalinh" Sam terus beredar pergi.

Jam dah tunjuk kol 12 malam, hati Amira dah tak sedap. Dia pon hidukan enjin moto, melilau satu kl cari Sam.

"Bob, kau taw tak Sam kat mana?" Amira menelefon coordinator race haram satu kl tu.

"Eh, kau tak tahu ke? Sam pergi race dengan geng Akoi, bahaya doe, aku dah warning dia tadi dah, dia tak nak dengar,"

Dup..dap..dup..dap..jantung amira..

Hujan gerimis malam mula melebat. Dari jauh Amira sudah lihat ada sesuatu yang menghentikan perjalanan kereta2 di sisir lebuh raya itu.

"Ya Alah, Sam," amira memangku Sam yang terbaring. Motornya kelihatan berderai.

Sam antara sedar atau tak. Darah membuak perlahan.

"MirA..mira.."

"Ye," air mata amira mula mengalir perlahan.

Sam tersenyum di balik darah yang mengalir.

"Aku silap. Aku tak de..dengar cakap ka..u. "

"Tak Sam, kau kena tahan,"

"Cakap dengan Din ,Amer..aku gembira dapat bersahabat dengan korang,"

Mata Sam perlahan2 tertutup, tangannya terkulai.

Din melepaskan kemarahan pada Mira atas apa yang berlaku.

"Kenapa kau tak nak tolong dia? kan dia suruh kau baiki moto die!" amarah Din .

Amira diam, air matanya masih mengalir. Joe hanya memerhatikan.

Hubungan mereka bertiga mula berantakan. Din dengan Nadianya, dan Joe kerap hilang entah kemana.

Sampailah satu hari, mira jumpa joe dalam bilik dengan dalam keadaan khayal.

"Ya Allah, dugaan apa kau beri padaku," amira terus menuju ke arah Joe.

*********************************

"Mira..mira! kau memang jahat! aku benci kau..aku benci kau!," jerit Joe bila di bawa masuk ke pusat pemulihan itu. Amira menipunya dengan mengatakan mahu membawa dia membeli bekalan.

Selang berapa hari lepas tu Din jumpa Amira.

"Mira, aku nak cakap sikit dengan kau,"

"Ya, ada apa," Amira mengurut2 kepalanya .

"Aku nak sambung study kat Uk dengan Nadia,"

"Apa?" Amira terkejut.

"Kenapa tak tunggu sampai habis study kat sini je?" sambung mira.

andai kau tahu Din, aku nak habiskan saat kita bersama sebelum aku pergi, desis hati mira.

Selang sebulan, Mira jumpa JOe..Joe mengucapkan terima kasih kepadanya, kerana memulihkan diri dia..

"Kau ni kenapa mira? macam ada yang tak kena je," kata joe bila melihat wajah pucat mira.

"Tak ada apalah," cover mira.

"Kau cakap betul2 ni, kau sakit ke? kau da tolong aku, biar lah aku tolong kau,"

Air mata mira mula mengalir perlahan.

"Aku..aku dah tak lama," katanya perlahan.

"Maksud kau?"

"Aku ada Barah otak Joe!,"

"Apa?"

Masanya kian tiba, pesawat air asia sudah siap ssedia berlepas ke UK..

"Sayang, i nak cakap sesuatu ni,"

"Ye," balas Din malas sambil menunggu giliran passport di periksa.

"Kawan u , Amira..dia sakit,"

"Sakit apa? demam tu biasa lah," hati Din risau.

"Dengar i ni! amira tu ada barah otak!"

"HAH?"

Din terus menuju ke arah hospital. Tapi amira sudah terlantar .

"Joe! kenapa kau tak cakap dengan aku?!" air mata Din mengalir.

"Aku memang nak cakap dengan kau, tapi mira tak bagi, dia tak nak kau stop study pasal dia!,"

itulah kisahnya..saya memang tersentuh habis baca cerpen tu..

banyak dia antara kita pernah berhaapan dengan konflik ini..ada yang kawan curi bf, kawan curi gf, sampai gaduh2..ada pula yangg dah berkwan lama sanggup putus sebab ''cinta''..ish2..di page ''saya rela undur diri untuk lihat dia bahagia'' soalan ini telah di ajukan..

rata2 memilih persahabatan..

kata nur shakiera :persahabatan.. krn sahabat akan ad bsame kte di kala kte ssh dan sng.. sahabat akn stia mndgar masalah dan keluhan aty kte.. bg,, sahabat y sejaty mereka akan sntiasa berada di samping kte n mereka xkn tnglkn kte.. klaw plih cinta,, ble da bosan,, kte akn di tngglkn jke tdak diperlukan.. jd,, sy plih sahabat.. ckuplahh cinta kte kpdNYA..:)

ya, nak tak nak..kalau korang jumpe sahabat sejati, walaupun korang maki die, die tetap ada untuk luahan korang

kata anas pula: hdup couple kne jge ht... Hdup beshbt indah krana shbt sntiasa d ht.... Cnta hnya indah bla bsame tp ble dh bosan gud bye cnta kan....

'cnta btanye pd pshbtan.
"Wat pe ko ada sbb aku dah ada...?""
Peshbtan pun jwb,""aku hdir d saat cnta mengalirkan air mata...""

Btape beharga nye erti sbuah peshbtan dri nlai percintaan........

ya mungkin betul seperti kata2 emelda qaseh :bunyi :: sperti Lucky im in love with my bestfriend...^___^

hoho..sekian tajuk saye ni, mungkin sekarang korang teringat kat sahabat2 yang sentiasa ada di sisi korang saat korang sedih dan happy..

0 comments: